ترامپ برنده انتخابات

راجع به ترامپ دو مساله اساسی وجود داره که باید از هم تفکیک بشه. یکی عملکرد ترامپ هست و یکی دیگه نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا. 

قطعا برنده انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ بوده و هست. بسیارنکات همراه با شواهد وجود داره که درسته دادگاهها نخواستن بررسی کنن و اقدام سیاسی علیه ترامپ کردن اما حقیقت رو تغییر نمی ده. تغییر قوانین انتخابات نزدیک به انتخابات ، ارسال آرای پستی، عدم انطباق صحیح و بررسی مدارک شناسایی رأی دهندگان، دستکاریهای کامپیوتری انتخابات، شمارش آرای مناطق جمهوریخواه در ابتدا سپس مناطق پر جمعیت دموکرات برای جبران اختلاف آرا و ...

همه اینها نشون می ده که به طور سیستماتیک نظام انتخاباتی آمریکا علیه ترامپ اقدام کرده. به همه این ادعاها یک مساله دیگه دامن می زنه و تردید رو از بین می بره و اون رد تمام شکایتهای انتخاباتی ترامپ در تمام دادگاههای ایالتی و حتی عالی هست. دادگاه در مسیر دادرسی دو مرحله اولیه داره ۱- استماع ۲- اکتشاف. یعنی اول دادگاه شکایت رو می شنوه سپس شواهد رو طی مدتی بررسی می کنه و در آخر نظر می ده که این شکایت رو بررسی می کنه یا نه. اگه نگیم تمام ، تقریبا تمام دادگاهها شکایتهای ترامپ رو در مرحله استماع رد کردن. یعنی حتی مراحل دادرسی تکمیل نشده. خلاصه کنم، نظام سیاسی آمریکا شامل دموکراتهای متحد شده باهم و برخی از جمهوریخواهها تصمیم کرفتن که از هر طریقی شده ترامپ رو پایین بکشن که ظاهرا موفق هم شدن. 

نکته دوم عملکرد ترامپ هست: طی چهار سال گذشته ترامپ به عنوان رییس جمهوری آمریکا اشتباههای کوچک و بزرگی‌ داشته که بیشتر از سیاسی نبودن این آدم نشات می‌گیره. علیرغم عملکرد عالی اقتصادی در سه سال اول، تلاش برای انسجام قوانین مهاجرتی و افرایش سطح امنیت داخلی، بیشتر این دستآوردها تحت شعاع ویروس کووید۱۹ در سال چهارم ریاست جمهوریش قرار گرفت. البته مشکل اساسی ترامپ به قول این خارجیها Ego یا همون خودبزرگ بینی و خودرأیی ترامپ بود. انصافا نمی شه از مشکل ارتباط برقرار کردن ترامپ با هم ردیفشان به سادگی گذشت. در روانشانسی این مشکل رو به نوعی مطرح می شه که حتی برای افراد مساله ساز می شه. ترامپ تقریبا به حرف کسی گوش نمی داد و جسته و گریخته می شنویم که اطرافیانش نفوذ خاصی رو ترامپ نداشتن. 

در حوزه سیاست خارجی ترامپ موفقیتهای بزرگی داشت مثل فشار به چین، دوران بدون جنگ، کاهش تنش با کره شمالی، فشار همه جانبه به جمهوری اسلامی، صلح اسراییل با کشورهای عربی. اما یک نکته اساسی در همه این موارد به چشم می خوره: ترامپ پایان بازی رو برنامه ریزی نکرده بود ، سیاست و هدف این فشارها معلوم نبود. بهتر بود که حداقل چند تا از این کارها را در همون دور اول تموم می کرد. من با رفقای سیاسی زندان رفته که صحبت می کردم ، می گفتن درسته که همه ما (من جمله خود من) با جنگ علیه خاکمون به شدت مخالفیم و حتی جون خودمون رو به خطر انداختیم تا از طریق مبارزه نظام تغییر کنه اما ترامپ می تونست سر درگیری سلیمانی که سپاه موشک به پادگانهای عراقی به قصد تلافی زد (البته همه شون خوردن در و دیوار) ، یه گوش مالی حسابی به سپاه و پایگاههاش و انبارهای موشک بده که این کار رو نکرد و فرصت طلایی از دست رفت. 

باری، ترامپ برنده انتخابات بود ولی دست به یکی ارکان مختلف حکومت با یک کودتای خزیده، ارکان جمهوری دموکراتیک آمریکا ، جمهور مردم رو نادیده گرفت و از قدرت پایین کشید. شاید اگر ترامپ نحوه ارتباط برقرار کردن با دیگران رو بهتر رعایت می کرد الان لازم نبود کاخ سفید رو ترک کنه. 


Comments

Popular posts from this blog